Recensie

Recensie – 
Hyundai Santa Fe: visuele voorloper komende Koreaanse blikvangers

29-06-2017 18:57

Automerk Hyundai lijkt zomaar uit te groeien van een lelijk eendje in een fraaie zwaan. De Hyundai Santa Fe staat reeds met een been in de toekomst.

We schrijven ergens eind jaren zeventig van de vorige eeuw: de heren autojournalisten schoten in een lachstuip bij de aanblik van het eerste officiële Hyundai-model in ons land, de Pony. Inderdaad, eentje uit de categorie ‘Koekblik op wielen’.


Maar laat de Koreanen maar schuiven. Vele Hyundai-modellen volgden sindsdien, die als zoete broodjes over de toonbank gingen. Niet omdat de auto’s als ontzettend mooi werden beoordeeld. Nee, wij zuinige Nederlanders ontdekten dat met Hyundai je toch wel ‘heel véél kreeg voor weinig’. Tsja, en dan raak je natuurlijk een nationale gevoelige snaar. 



Watertandende nerd


De Santa Fe waarmee wij zoefden over de Duitse Autobahn verloochent wat dat betreft zijn afkomst niet. Een beetje ‘nerd’ zal watertanden bij de lange lijst van gadgets die de auto in zich heeft: het Smart Parking Assists Systeem (SPAS), waarmee de auto zich automatisch in parkeert, het Adaptive Front Lightening Syteem (AFLS), dat groter zichtveld biedt en zorgt voor meer veiligheid door het meedraaien van de koplampen, de geventileerde voorstoelen, die ook elektrisch verstelbaar zijn én een automatisch te openen kofferklep. Kortom, zelfs Geer en Goor zouden geen aanleiding om deze auto uit te ‘gieren’.

Verdammt


Maar de Sante Fe is tegelijkertijd een model dat zich weet te onderscheiden door een fraai design. De voorkant is robuust, het lijnenspel naar achteren is modern. We vragen ons af, wat de reactie van de Deutsche Autobahnfahrer is, als we het gaspedaal van de 2,2 crdi-motor stevig indrukken en onze forse grille opdoemt in zijn achteruitkijkspiegel? ‘Schönes Auto, aber verdammt, es ist ein Hyundai’. Zoiets dus. Tuurlijk, de Santa Fe heeft zware concurrentie. Met zo’n zestigduizend euro in the pocket, kun je ook met gerust hart bij een Audi- of Jaguar-dealer binnenstappen. Maar toch, met deze auto hoef je zeker niet het gevoel te hebben dat je een slecht zittend maatpak heb gekocht voor veel te veel geld. De Santa Fe zit simpelweg als gegoten.

Nieuwe Kona


Sinds de introductie van de eerste generatie Santa Fe in 2011 heeft Hyundai maar liefst 1,4 miljoen SUV’s verkocht. Vorige week onthulde Hyundai de Kona in Milaan: stoer, robuust en visueel zeker een aanwinst straks op de Nederlandse wegen. Voor Hyundai is deze auto een belangrijke mijlpaal om uit te kunnen groeien tot grootste Aziatische automerk in Europa. Design is daarvoor een van de benchmarks.

Of een Nederlander straks daadwerkelijk een Hyundai koopt om zich visueel te onderscheiden, klinkt nu nog heel vreemd in de oren. Maar de ambities liggen hoog in Korea. Zie ooit de Pony, lach een Koreaan nooit uit om zijn voornemens.